miercuri, 24 decembrie 2008

Porcariile noastre, cele de toate iernile...

"[...] dincolo de deosebirile dialectale sau de obiceiurile diferite (mai ales in nuanta), romanii pregatwesc porcul - "acesta carne e belsugul casei, zic teranii" si zice si dr. Manolescu la 1895 - la fel, din Basarabia pana in pusta si din Pind pana la Cernauti.. Mai mult (iar asta mi se pare -mutatis mutandis -un semn de unitate nationala fascinant, venind din substratul arhaic al limbii si ocupatiilor) numesc un fel porcariile rezultate: orice moldovean sau ardelen, dar si romanii din Ungaria stiu ce e aceea caltabos, chisca sau maios, bucovinenii si oltenii zic la fel carnatilor, trandafiri, pecie se cheama fileul si bizarau osanza de pe mate si-n Basarabia si-n Muntenia si-n Mako-Ungaria.
Ce mai, porcul e animalul nostru national, nu duioasa si inerta Miorita! O fi oaia sursa constanta de miei, transhumanta, lapte, lana si legende, dar in Romania numai cine are porc iese din iarna!"
Radu Anton Roman

E primul an in care n-am auzit sa razbata dintre blocuri tipat de porc injunghiat...Poate au facut ca mine. Au luat porcul de la merket...Ce m-am chinuit sa fac niste toba si leber...e prima data cand fac. Am facut franjuri stomacul cand l-am curatat. Dupa aia m-am chinuit sa-l carpesc...daca n-o iesi bun nu mai fac in viata mea

Niciun comentariu: